Έχετε προσέξει τις διαφημίσεις αυτοκινήτου στην τηλεόραση; Εκεί αναφέρεται η κατανάλωση, το επιτόκιο του χρηματοδοτικού, αν διαφημίζεται, το ύψος της δόσης και οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Αυτό συμβαίνει διότι στις μέρες μας το τέλος κυκλοφορίας που πληρώνει ο κάθε κάτοχος αυτοκινήτου εξαρτάται από τους ρύπους.
Τα αυτοκίνητα παράγουν δύο κατηγορίες ρύπων. Από τη μία είναι: οι επιβλαβείς για την υγεία του ανθρώπου, το μονοξείδιο του άνθρακα, η αιθάλη, τα οξείδια του αζώτου, και από την άλλη είναι το διοξείδιο του άνθρακα. Για την πρώτη κατηγορία ρύπων έχουν ληφθεί μέτρα από πολύ νωρίς. Τα πρότυπα Euro έχουν αναγκάσει τους κατασκευαστές να παράγουν αυτοκίνητα που ασχέτως κυβισμού, κατηγορίας και μεγέθους δεν πρέπει να ξεπερνούν κάποια όρια.
Σήμερα είμαστε στο Euro 6 που πραγματικά έχει πολύ χαμηλούς ρύπους. Το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) δεν χαρακτηρίζεται ως ρύπος αλλά ως αέριο που ευθύνεται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και κατ’ επέκταση την υπερθέρμανση του πλανήτη. Οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να εκπέμπουν στο σύνολο των αυτοκινήτων που παράγουν ένα συγκεκριμένο μέσο όρο διοξειδίου του άνθρακα. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συσχετίζονται με την κατανάλωση. Όσο πιο πολύ καύσιμο καίει ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο πολύ διοξείδιο παράγει. Η επικείμενη αλλαγή στο φορολογικό καθεστώς και η πριμοδότηση των αυτοκινήτων με χαμηλές εκπομπές CO2 φέρνουν στο προσκήνιο τα “οικολογικά” μοντέλα, που μέχρι σήμερα τα προτιμούσαν λίγοι αγοραστές.
Στη χώρα μας ο καθορισμός των τελών κυκλοφορίας γίνεται υιοθετώντας το κριτήριο του κυβισμού για τα ήδη κυκλοφορούντα οχήματα, αλλά και εκείνο των εκπομπών ρύπων για όσα έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2010. Με τα νέα τέλη κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα δεν πληρώνουν όσα αυτοκίνητα εκπέμπουν κάτω από 90 γρ./χλμ. CO2. Για τα αυτοκίνητα που ξεπερνούν το όριο αυτό ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα (π.χ ένα αυτοκίνητο με ρύπους CO2 150gr/km θα πληρώσει τέλη: 150 Χ 1,85 = 277,5 ευρώ). Τα αυτοκίνητα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον με επιπλέον ρύπους μπορεί να φέρουν κινητήρες πετρελαίου, βενζίνης, υγραερίου ή ακόμα να είναι και υβριδικά.
Στο πέρασμα των μηνών, αυξάνονται τα νέα μοντέλα στην αγορά όπου οι εκπομπές CO2 τους βρίσκονται κάτω από τα 100 γρ./χλμ. Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές του Τομέα Οχημάτων του ΕΠΑ.Λ Λιβαδειάς διαπιστώθηκε ότι οι πετρελαιοκίνητες (diesel) εκδόσεις καταλαμβάνουν το 50% της αγοράς, με τάση μείωσης των πετρελαοκινητήρων, ειδικά σε Αθήνα και Θεσ/νίκη, λόγω των εξαγγελιών για μελλοντική κατάργησής της. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι το όριο των 90 gr/km σε CO2 έχει καταρριφθεί από αρκετές εταιρίες όχι μόνο για μικρού αλλά και για αυτοκίνητα μεσαίου-μεγάλου κυβισμού.
Πάντως με το μάρκετινγκ του CO2 να έχει γίνει επιστήμη ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες και την προ των πυλών παρουσίαση νέων κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου, ολοένα και νέα μοντέλα θα κατέβουν το όριο των 90 gr/km.
Υπεύθυνος εκπ/κός: Μακαλιάς Λουκάς, Μπαλτσιώτης Λάμπρος
Ειδικότητα: Οχημάτων ΕΠΑ.Λ Λιβαδειάς)
Follow us: