Το «σχέδιο Β» της κυβέρνησης για την προστασία των συνταξιούχων…
Προ των πυλών οι αυτόματες κατασχέσεις …
Η σκληρή λιτότητα, με πλεονάσματα τουλάχιστον 3,5%, για ακόμα 4 χρόνια, που συμφώνησε η κυβέρνηση με τους θεσμούς, προκειμένου να κλείσει άρον- άρον η τεχνική συμφωνία και να δρομολογηθεί η ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης είναι γεγονός, όπως επίσης και το ότι σύμφωνα, με το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο, η κυβέρνηση ανέλαβε για μια ακόμα φορά την ρητή δέσμευση να λάβει όσα μέτρα κριθούν αναγκαία για την επίτευξη αυτών των στόχων, παρά το ότι ο χρονικός ορίζοντας αυτού του χάρτη λιτότητας υπερβαίνει κατά πολύ την διάρκεια του τρέχοντος μνημονίου, που εκπνέει τον Αύγουστο.
Ο βρόγχος αυτής της σκληρής λιτότητας, συμπεριλαμβάνει, τις άγριες περικοπές των καταβαλλόμενων συντάξεων, την συρρίκνωση των συντάξεων που θα εκδίδονται από εδώ και στο εξής, την περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου, την διαιώνιση του φόρου ακινήτων στα σημερινά αστρονομικά επίπεδα του 1,8% του ΑΕΠ, την πλήρη κατάργηση του ΕΚΑΣ, τις εφιαλτικές ασφαλιστικές εισφορές για χιλιάδες αυτοπασχολούμενους, την αύξηση των επιβαρύνσεων στην νησιωτική Ελλάδα μέσω της αύξησης του ΦΠΑ και την διατήρηση του φόρου καυσίμων στα ίδια, υψηλά επίπεδα παρά την εκρηκτική άνοδο της τιμής του πετρελαίου και όλα αυτά περιγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο της περιόδου 2019- 2022, το οποίο αποτελεί ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα που θα έρθει προς ψήφιση στην Βουλή με συνοπτικές διαδικασίες και στην πραγματικότητα αποτυπώνει την δέσμευση της κυβέρνησης να πετυχαίνει πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, βρέξει- χιονίσει, για 4 ακόμα χρόνια μετά από την λήξη του 3ου Μνημονίου, που υπέγραψε τον Αύγουστο του 2015.
Η συνθηκολόγηση της κυβέρνησης, προκειμένου να ολοκληρώσει άρον- άρον την αξιολόγηση ελπίζοντας σε διευθέτηση του προβλήματος του χρέους και σε μια ευνοϊκότερη μεταχείριση την περίοδο της μεταμνημονιακής επιτήρησης, γίνεται σαφής και στην επίσημη γραμμή, που λέει πως “τα συμφωνηθέντα θα τηρηθούν”, ενώ και στο Ολιστικό Σχέδιο για την Ανάπτυξη, διαπιστώσει ότι ακόμα και η περιβόητη αύξηση του κατώτατου μισθού, που τόσο διατυμπανίζεται, δεν θα είναι μια αυτόματη διαδικασία, καθώς θα συνυπολογίζονται η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας αλλά και τα ποσοστά ανεργίας στους νέους, η οποία παραμένει σε εκρηκτικά επίπεδα.
Εκτός από την παράταση της λιτότητας, το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο αποκαλύπτει και τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση στο επίπεδο των διαρθρωτικών αλλαγών, οι οποίες δεν προλαβαίνουν να ολοκληρωθούν εγκαίρως και είναι οι “ουρές”, που εκτείνονται σε τουλάχιστον 10 πεδία και που μαζί με τις δεσμεύσεις του Αναπτυξιακού Σχεδίου, θα αποτελέσουν το νέο, κρυφό Μνημόνιο, που δεν θα συνοδεύεται, όμως, από χρήμα.
Αυτές οι “ουρές” ξεκινούν από τις ριζικές αλλαγές στο Δημόσιο, με την διαδικασία αποπολιτικοποίησης και την τοποθέτηση μόνιμων Γενικών Γραμματέων στα υπουργεία, πάνε στις αποκρατικοποιήσεις και φτάνουν στα εργασιακά , καθώς το νέο σύστημα Διαμεσολάβησης- Διαιτησίας δεν θα έχει προλάβει να δοκιμαστεί στην πράξη ως το τέλος Αυγούστου και σίγουρα όχι πριν από την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Γιατί όμως διστάζουν οι Ευρωπαίοι να εφαρμόσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες μεταμνημονιακής επιτήρησης κι επεξεργάζονται ειδικό πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας; Γιατί δεν εμπιστεύονται τον μεταρρυθμιστικό οίστρο της κυβέρνησης και αυτόν τον προβληματισμό φροντίζουν να τον καλλιεργούν κυβερνητικά στελέχη με αλλεπάλληλες τοποθετήσεις.
Οι δανειστές έχουν πληροφορηθεί τον ρόλου του καλού από την πλευρά της κυβέρνησης μέχρι τουλάχιστον τον Νοέμβριο, οπότε αν της βγουν τα νούμερα, θα θέσει ζήτημα αναστολής της περικοπής των συντάξεων, ως αχρείαστο μέτρο, καθώς επίσης και την δυσκαμψία των ελληνικών Αρχών για την εφαρμογή διατάξεων, που έπρεπε να έχουν λυθεί , αλλά παραμένουν άλυτα..
Γι΄αυτό και το επιχείρημα ότι θα πρέπει να αναβληθεί η περικοπή των συντάξεων επειδή ο κρατικός προϋπολογισμός αποδίδει μεγαλύτερο πλεόνασμα του αναμενόμενου έπεσε στο κενό, καθώς οι δανειστές επιμένουν μέχρι τέλος στην υλοποίηση των «προαπαιτούμενων», οπότε η κυβέρνηση αναζητά σχέδιο Β, ειδικά για αυτούς που θα υποστούν τις μεγαλύτερες απώλειες μεταξύ των οποίων και των δικαιούχων του ΕΚΑΣ .
Αυτό το σχέδιο Β της κυβέρνησης, στηρίζεται σε δυο παραδοχές, στο ότι το ΔΝΤ δεν θα επιμείνει στην πρόωρη μείωση του αφορολογήτου, με θύματα περισσότερα από 5.000.000 φορολογούμενους, για τους οποίους η αναπλήρωση του εισοδήματος δεν θα ήταν εφικτή ακόμη και αν το πρωτογενές πλεόνασμα έφτανε στο 4,5% του ΑΕΠ.
Δεύτερον, οι θεσμοί θα δεχτούν, είτε τώρα είτε μετά τον Αύγουστο, , ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της φετινής χρονιάς θα ξεπεράσει το 3,5% του ΑΕΠ φτάνοντας στο 4% και η διαφορά της μισής ποσοστιαίας μονάδας μπορεί να καλύψει σχεδόν την μισή χασούρα από την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς.
Τα στοιχεία από την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού στο 4μηνο δείχνουν ότι υπάρχει και φέτος περιθώριο για διανομή έκτακτου μερίσματος, πράγμα που δεν αποτελεί παραβίαση της συμφωνίας με τους δανειστές, αφού για το 2018 ισχύει κόφτης αν το πρωτογενές πλεόνασμα πέσει κάτω από τον στόχο του 3,5% και δυνατότητα στην κυβέρνηση να διανείμει κοινωνικά κονδύλια αν υπάρξει υπεραπόδοση.
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, τα μέτρα να μην έχουν μόνιμο χαρακτήρα, οπότε κανείς δεν ξέρει αν μετά τον Αύγουστο, που θα έχει λήξει το μνημόνιο, οι δανειστές θα εξακολουθήσουν να έχουν λόγο στο πώς θα διανεμηθεί το υπερπλεόνασμα όπως συνέβη το 2017.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ.Σταθάκης, ουσιαστικά προανήγγειλε ότι ανάλογα με τις δημοσιονομικές επιδόσεις θα κριθεί το τι θα γίνει τελικά με τις συντάξεις, χαρακτηρίζοντας καταστροφολογία, τα όσα ποντάρονται για τις συντάξεις, πράγμα που αποδεικνύει ότι αυτά που έχει κατά νου είναι ότι από τη μία η κυβέρνηση θα τιμήσει την υπογραφή της προχωρώντας στην κατάργηση της προσωπικής διαφοράς αλλά από την άλλη θα προστατέψει τους συνταξιούχους που θα υποστούν τη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος μέσα από την καταβολή επιδόματος.
Την ίδια ώρα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να εισπράξει απλήρωτους φόρους που λιμνάζουν στις εφορίες, θα ενεργοποιήσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης των οφειλετών και καθιερώνει αυτοματοποιημένες διαδικασίες εκούσιας και αναγκαστικής είσπραξης των οφειλών που συνοδεύονται με ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις ειδοποιήσεις και επιδόσεις για κατασχέσεις και δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων,πράγμα που έχει ήδη προαναγγείλει ο Γ.Πιτσιλής..
Για την επίτευξη του στόχου δε, οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να συγκεντρώνουν ανά πάσα στιγμή όλα τα στοιχεία των οφειλετών, από το TAXIS, τον ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο, την ΕΡΓΑΝΗ, τις τράπεζες, το Χρηματιστήριο, το ΓΕΜΗ, τον Τειρεσία κ.ά., προκειμένου να είναι σε θέση να προχωρούν σε ταχύτερες και αυτοματοποιημένες κατασχέσεις και πλειστηριασμούς περιουσιακών στοιχείων.
Με τις κινήσεις αυτές, η ΑΑΔΕ επιχειρεί έλεγχο σε όλα τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων, από εισοδήματα, καταθέσεις, μετοχές και ομόλογα έως ακίνητα και σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο για το 2018 οι κατασχέσεις αναμένεται να επεκταθούν σε επιπλέον 150.000-200.000 οφειλέτες του ελληνικού Δημοσίου μέχρι το τέλος της χρονιάς, για να μειωθεί το στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών και να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα..
Μέχρι το τέλος του 2018 θα γίνουν 190.000 φορολογικοί και τελωνειακοί έλεγχοι, θα δημιουργηθεί ασφυκτικός κλοιός για 1.700.000 οφειλέτες για την είσπραξη πάνω από 5,5 δις ευρώ και θα γίνουν και 100.00 τηλεφωνικές κλήσεις για την συμμόρφωση των φορολογούμενων στις υποχρεώσεις τους.